Par rotaļlietām

      Spēlēšanās un rotaļāšanās ir viena no būtiskākajiem bērnu nodarbēm, lai attīstītos. Spēlēšanās ir svarīgākā nodarbe bērnībā un pilda izglītojošo funkciju, iemācot bērnam izzināt apkārtējo vidi un sevi. Spēlēšanās procesā bērni gūst pieredzi, mācoties risināt dažādas sarežģītas situācijas, mācoties savstarpēji saprasties un kontrolēt sevi, lai bagātinātu savu radošo pasauli un attīstītu jau mazā līdera spējas. Jo vairāk izglītojošu rotaļlietu ir bērna vidē, jo būtiskāk tiek paplašināta bērna pieredze, lai pilnībā attīstītu bērna potenciālu.    

      Esam apkopojuši svarīgu informāciju par rotaļlietu būtību un domājam, ka tā būs svarīga ikvienam, kurš piešķir nozīmi mazā cilvēka attīstībai.  

 

Rotaļlietu izvēle 

       Turpmāk sniegtā būs papildinformācija, lai tā būtu kā pavediens rotaļlietu izvēlē dažāda vecuma bērniem. Kamēr šī informācija būs kā pavediens, tomēr gribam atgādināt, ka katrs bērns ir individualitāte. Izzini savu bērnu un iepazīsti viņa intereses, spējas un robežas. Ne visiem bērniem patīk tās pašas rotaļlietas, kas citiem bērniem – vienam bērnam patīk nodarboties ar būvēšanu un veidot puzles, savukārt otram labāk pie sirds iet braukt ar riteni un spēlēt bumbu. Varbūt tieši tavam mazajam bērnam patīk spēlēties ar leļļu mājām vai spēlēt galda spēles! Galvenais ir mēģināt piemērot labāko rotaļlietu savam bērnam, un atceries, ka bērna tagadējās intereses kļūs ar gadiem izteiktākas. 

 

Zīdaiņi: no dzimšanas līdz 1 gada vecumam

       Ļoti daudzi speciālisti ir vienisprātis, ka arī zīdainim ir nepieciešamība pēc sava veida rotaļlietām. Līdz ar brīdi, kad zīdainim sāk aktivizēties visas 5 maņas – oža, garša, dzirde, tauste un redze, īpaši izmeklētas rotaļlietas šo maņu aktivizēšanai var zīdainim sniegt informāciju par dažāda lieluma izmēriem, formām, skaņām, tekstūru un par lietu funkcionēšanu.

 

Izvēlies rotaļlietas, kas:

  • Satur detaļas, kas ir lielākas, un nav norijamas
  • Ir vieglas, lai tās varētu tvert, saturēt vai saspiest
  • Nav ar asām malām un stūriem
  • Ir spilgtas un daudzkrāsainas
  • Ir nekaitīgas (nesatur toksiskas, ķīmiskas vielas)

 

      Spilgtu krāsu un dažādu tekstūru vieglas rotaļlietas stimulē zīdaiņa jaunatklātās maņas. Ļoti jauniem zīdainīšiem vislabākās rotaļlietas ir tās, kuras pievērš uzmanību gan ar krāsām, gan vieglu kustību, gan skaņām – muzikāli kareklīši, miega lupatiņas, dažādu gultiņu un ratiņu piekariņi. Grabuļi, pīkstulīši un aktivitātes paklājiņi ir idēli jau mazliet vecākiem zīdaiņiem, kuri apguvuši tveršanas un turēšanas spējas.  

      Mīkstās rotaļlietas, kas darinātas no nekaitīgiem materiāliem ir ļoti labas mīļmantiņas, kuras ņurcīt un samīļot, bet tās nav radītas, lai tās sūkātu un kodītu.  „Seit ir svarīgi pārliecināties, lai visas šuves ir stingras un nav sairušas, rotaļlietas actiņas un deguns ir stingri piestirpinātas.

      Bērnam, kurš jau ir iemācījies sēdēt, ir piemēroti dažādi kluči un formiņas ar krāsainiem attēliem būvēšanai un celšanai.  Viena iekš otras ieliekamu rotaļlietu komplekts vai ļoti vienkāršas motorikas spēles arī ir iemīļotas rotaļlietas jau mazliet vecākiem zīdaiņiem. Bērniņi šajā agrajā vecumā jau ir iemīļojuši grāmatiņas, kurās spēj atpazīt un norādīt pazīstamus priekšmetus, dzīvniekus un cilvēkus. Bumbas un velkamās - stumjamās rotaļlietas ir laba izvēle, ja bērniņš jau aktīvi kustās – rāpo un staigā.

 

Mazuļi: vecumā no 1 līdz 3 gadiem

      Aktīvam mazulim vajag rotaļlietas, kas aktīvi nodarbina mazuli – jo īpaši aktivitātes rotaļlietas, kā piemēram trīsritenis, spēļu automašīna vai arī velkamās, ripināmās, lidināmās rotaļlietas. Tādas ārtelpu rotaļlietas kā lielas bumbas, zem klajām debesīm spēlējamas spēles, mazie baseiniņi, smilškastes rotaļlietas ir ļoti labas mazuli attīstošas rotaļlietas.  

      Mazuļi šajā vecumā sāk apgūt arī lomu spēles. Lai atdarinātu savus vecākus un viņu apkārtējo pasauli, bērni mēdz spēles formā izspēlēt pieaugušo pasaules situācijas – iepirkšanos, daktera apmeklējumu, dažādas ikdienas ainiņas, no kurām bērni gūst pieredzi. Šāda veida aktivitātēm ļoti labi ir piemērotas rotaļlietas – miniatūras virtuvītes un citas mēbelītes, dakteru komplekti, remontdarbnīcas, maza veikaliņa atdarinājumi, leļļu drēbītes un citas ikdienas soļu atdarinošas rotaļlietas ir izcili piemērotas šim vecumam.    

      Bērni šajā vecumā ir ieinteresēti formu un veidņu spēlēs, kas attīsta loģiku. Visāda veida, formu un krāsu kluči un vienkārša veida puzles ir lielisks veids,kā attīstīt bērna loģisko domāšanu. Turklāt šajā vecumā bērni labprāt nodarbina sevi ar dažādiem muzikāliem instrumentiem  – tamburīni, rotaļu klavieres, stabulītes, bundziņas ir ļoti labi dzirdes aktivizētāji. Arī mūzikas ieraksti braucot automašīnā vai mājās ir labs bērna dzirdes aktivizētājs.

 

Pirmskolas vecuma bērni: 3 līdz 5 gadi

      Pirmskolas vecuma bērni ir īsti fantazētāji un iedomu pasaules meistari. Viņiem patīk tēlot pieaugušos un savā iedomu pasaulē izveidot situācijas, kurās viņiem jārīkojas kā pieaugušajiem – protams tikai savā interpretācijā. Papildus kostīmi un aprīkojums ir ļoti būtiski un tie tikai paspilgtina viņu situācijas izspēli un iedomu pasauli.  Šajās  iedomātajās  situācijās ir iesaistītasdažnedažādu situāciju attēlošana - maksāšana veikalā, rotaļu ēdiens, rotaļu kases aparāts vai mobilā telefona sarunas, uzbūvējama pilsētiņa, cietoksnis, cirkus, dzīvnieku ferma, restorāns, leļļu mēbeles un mājas un leļļu teātra izspēlēšana. Tiek izspēlētas daudzas jo daudzas iedomu situācijas, kurās tiek izmantoti daudz un dažāda atribūtika. 

      Bērna individuālajā pasaulē rotaļlieta nes gan sabiedrotā, gan aizstāvja lomu. Piemēram, lelle vai mīļais lācis palīdz bērnam tikt galā ar sarežģītu situāciju. Bērni šajā vecumā mēdz dalīties ar saviem „noslēpumiem” un emocijām ar saviem rotaļu draugiem – rotaļlietām.